مقالات

بهترین روش های درمان افسردگی شدید

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانشناختی است. در نوشته ای که پیش روی شماست سعی می کنم درباره روش های درمان افسردگی و اینکه چه روش درمانی برای شما مناسب تر است صحبت کنم. آیا نمی‌دانید که از بین درمانهای مختلف افسردگی (دارو درمانی، رواندرمانی و خودیاری) کدامیک را انتخاب کنید؟ در اینجا رویکرد بهتری برای تصمیم گیری در این زمینه به شما ارائه خواهیم کرد.

فهرست مطالب مقاله

چه گزینه‌هایی برای درمان افسردگی در اختیارم قرار دارد؟

گاهی افسرده بودن مثل این است که هیچگاه از زیر بار تاریکی رها نخواهید شد. ولی حتی حادترین انواع افسردگی هم قابل درمان هستند. بنابراین چنانچه افسردگی، شما را از کار و زندگی انداخته بنابراین برای درمانش دست دست نکنید. روش‌های درمانی مختلفی از رواندرمانی گرفته تا دارودرمانی و تغییر سبک زندگی، به شما برای درمان افسردگی کمک می‌کنند.

هر فردی به شیوه متفاوتی تحت تأثیر افسردگی قرار گرفته و هیچ دو نفری به دلایل مشابهی افسرده نمی شوند. بنابراین هیچ روش درمانی یکسانی برای همه مناسب نیست. روشی که برای یک نفر کارآمد است شاید برای فرد دیگر بی اثر باشند. با افزایش آگاهی خودتان در این زمینه می‌توانید درمان مناسب خودتان برای غلبه بر افسردگی را پیدا کرده و دوباره حس شادی، امیدواری و آرامش را در زندگی پیدا کنید.

بخوانید  حملات پانیک : علایم و روش های درمان از زبان دکتر بهشتیان

پیشنهاد می کنم قبل از مطالعه ادامه این مطلب ، مقاله افسردگی چیست را مطالعه کنید.

چند نکته درباره درمان افسردگی

  • تا حد امکان مطالب بیشتری در مورد افسردگی خود یاد بگیرید. برخی از مشکلات پزشکی می تواند باعث ایجاد علایم افسردگی در شما شود. بنابراین بهتر است ابتدا بررسی جامع تری درباره مشکلات پزشکی خود داشته باشی.
  • شدت افسردگی هم عامل مهمی است. افسردگی شدیدتر به درمان جامع‌تری و چند جانبه ای نیاز دارد.
  • فقط به استفاده دارو اکتفا نکنید. چنانچه چه دارو می‌تواند علایم افسردگی را کاهش دهد ولی به تنهایی نمی تواند افسردگی شما را به صورت دراز مدت درمان کند. روان درمانی و تغییر سبک زندگی مثل ورزش کردن گاهی می تواند به اندازه یا بیشتر از دارو درمانی موثر باشد.
  • حمایت اجتماعی نقش مهمی در درمان افسردگی دارد. هر چقدر روابط اجتماعی خودتان را توسعه دهید، بیشتر از گزند افسردگی در امان می‌مانید. هر وقت احساس بدی دارید ، فوراً با یکی از اعضای مورد اعتماد خانواده یا دوستان خود صحبت نمایید یا در گروههای حمایتی افسردگی عضو شوید و با آنها ارتباط برقرار کنید. کمک خواستن، نشانه ضعف و سر بار دیگران شدن نیست. حتی یک گفتگوی ساده و چهره به چهره با یک دوست هم کمک زیادی به شما می‌کند.
  • درمان شدن، نیازمند صرف زمان و تعهد است. تمامی درمان های افسردگی، زمان بر هستند و گاهی طاقت فرسا و ناامید کننده می‌شود. این فرایند کاملاً طبیعی است. به طور معمول فرایند بهبودی فراز و فرودهای خاص خودش را دارد و ممکن است ماه ها به طول انجامد. فراموش نکنید مشکلی که در طول چند سال یا چند دهه ایجاد شده است به دست کم چند ماه برای اصلاح نیاز دارد.
بخوانید  7 باور غلط درباره حملات پانیک (وحشت زدگی)

تغییر سبک زندگی: بخش ضروری درمان افسردگی

تغییر سبک زندگی، ابزار قدرتمندی برای درمان افسردگی است. گاهی اوقات فقط همین تغییرات برای درمان شدن (به خصوص در افسردگی های خفیف) کفایت می‌کنند. ایجاد تغییرات مناسب در سبک زندگی حتی در کنار سایر روش های درمانی بهبودی شما را تسریع و از عود مجدد آن جلوگیری می‌کند.

برخی از  تغییرات سبک زندگی موثر در درمان افسردگی

ورزش کردن: ورزش منظم به اندازه تجویز دارو در درمان افسردگی (به ویژه افسردگی خفیف تا متوسط) کارآمد است. ورزش کردن باعث تقویت ترشح سروتونین، اندروفین ها و سایر مواد شیمیایی درون مغز می گردد که حس خوبی را به شما القا می‌کنند. ورزش کردن رشد سلولها و روابط مغزی جدید را تحریک می‌کند که کاری مشابه عملکرد داروهای ضد افسردگی است. بعلاوه برای اینکه از فواید ورزش بهره مند شوید نیازی نیست تبدیل به یک ورزشکار حرفه ای شوید. حتی پیاده روی نیم ساعته در روز هم موثر و مفید است. یک توصیه ساده انجام روزانه 30 تا 60 دقیقه پیاده روی یا ورزش های ساده دیگر است.

بخوانید  هنگام عصبانیت مردمان چه کنیم؟!

حمایت اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی قدرتمند باعث کاهش انزوا طلبی می‌شوند که یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به افسردگی است. بنابراین به طور مرتب با اعضای خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار کرده یا در کلاس‌ها و گروهها شرکت کنید. انجام امور داوطلبانه روشی فوق العاده برای جلب حمایت اجتماعی و کمک به دیگران در عین کمک به خودتان است.

تغذیه: خوب غذا خوردن برای سلامت جسمانی و روانی شما اهمیت زیادی دارد. با خوردن مقدار اندک و متعادل مواد غذایی در طول روز انرژی خودتان را افزایش داده و نوسانهای خلقی را به دست کم می‌رسانید.

خواب: خوابیدن اثر قدرتمندی روی خلق و خو دارد. هنگامیکه به اندازه کافی نمی‌خوابید، علایم افسردگی شما هم تشدید خواهند شد. محرومیت از خواب منجر به تحریک پذیری، دمدمی مزاجی، اندوه و خستگی می‌شود. مطمئن شوید که هر شب به اندازه کافی می‌خوابید. تعداد بسیار اندکی از مردم با خواب کمتر از 7 ساعت در شبانه روز عملکرد خوبی دارند. بنابراین سعی نمایید در شبانه روز کمتر از 7 ساعت نخوابید.

بخوانید  زن باید در خانه آرایش کند

کاهش استرس: استرس اثر زیادی برای افسردگی شما دارد. جنبه‌هایی از زندگی که استرس زیادی به شما تحمیل می‌کنند مثل فشار کاری زیاد و فقدان روابط حمایت گرانه را در نظر بگیرید؛ و روش‌هایی را برای به دست کم رساندن اثر آنها پیدا کنید.

رد دلایل پزشکی افسردگی

اگر خودتان را مشکوک به افسردگی می دانید و تغییرات سبک زندگی هم برایتان کارآمد نبوده است. ابتدا باید مطمئن شوید دلیل افسردگی شما یک مشکل پزشکی نیست. مراجعه به پزشک و انجام چکاپ کامل می تواند به شما کمک کند. چنانچه افسردگی شما به دلیل عوامل جسمی است، رواندرمانی و استفاده داروهای ضد افسردگی کمک اندکی به شما خواهند کرد. تا زمانیکه مشکل اصلی پزشکی شما شناسایی و درمان نشود، افسردگی تان بهبود پیدا نخواهد کرد.

پزشک تان به بررسی شرایط جسمی و بیماری هایی که علایم مشابه افسردگی دارند می پردازد و داروهای مصرفی شما را بررسی می‌کند تا افسردگی جزو عوارض جانبی این داروها نباشد. تعداد زیادی از شرایط پزشکی و داروها می‌توانند علایم مشابه افسردگی از جمله غم، خستگی و فقدان لذت را ایجاد کند. کم کاری تیروئید یا هم از جمله عوامل ایجاد کننده علایم افسردگی به ویژه در زنان است. در بزرگسالان یا خانم ها و آقایانی که هر روز مقدار زیادی از داروهای مختلف را استفاده می‌کنند، خطر تداخل دارویی و ایجاد علایم افسردگی وجود دارد. هر چقدر بیشتر دارو استفاده کنید، خطر تداخل دارویی هم افزایش می‌یابد.

بخوانید  15 نشانه عزت نفس بالا و پایین

روان درمانی افسردگی

اگر علت افسردگی شما به دلیل عوامل جسمی و پزشکی نبود ؛ روان درمانی می تواند گزینه اصلی درمان شما باشد. آنچه در طول درمان می‌آموزید، مهارتها و نگرش مناسب برای داشتن حس بهتر را به شما می‌دهد و از عود مجدد افسردگی پیشگیری می‌کند.

روش های روان درمانی متعددی برای درمان افسردگی وجود دارد. که سه مورد از اثر بخش ترین آنها روان درمانی تحلیلی ، درمان شناختی رفتاری و درمان بین فردی است.

برخی از درمانها مثل درمان شناختی رفتاری به شما در مورد تکنیک‌های عملی آموزش می‌دهند تا افکار منفی خودتان را باز تعریف نمایید و از مهارتهای رفتاری برای مبارزه با افسردگی استفاده کنید. همچنین با روان درمانی تحلیلی می‌توانید ریشه‌های افسردگی خودتان را بررسی کرده و حل کنید. در این روش علت ایجاد افسردگی را در خود شناسایی و حل می کنید.

درمان فردی یا گروهی؟

هنگامی که با کلمه رواندرمانی مواجه می‌شوید شاید جلسات تک نفره با یک دکتر روانشناس را مجسم کنید. با این حال گروه درمانی برای درمان افسردگی هم بسیار مفید است. جلسات درمانی فردی و گروهی در حدود یک ساعت طول می‌کشند. حالا هر کدام چه فوایدی دارند؟ شما در درمان فردی رابطه قدرتمندی را با درمانگر تشکیل می‌دهید و به راحتی درباره خودتان با او صحبت می نمایید و در درمان فردی نسبت به گروهی، توجه بیشتری دریافت می‌کنید.

بخوانید  هر انسانی خواهان ترقی است

در گروه درمانی با گوش دادن به سایر خانم ها و آقایانی که مشکلاتی مشابه شما دارند، تجارب و دردهای و رنج های شما برایتان کمی عادی تر می شود و حضور در گروه موجب افزایش عزت نفس شما می شود.

اعضای گروه شدت افسردگی و مشکلات متفاوتی دارند و شما می‌توانید از سایز اعضای گروه که از مشکلی چالش برانگیز عبور کرده‌اند، مطلب جدیدی یاد بگیرید. شرکت در جلسات گروهی و ارائه ایده‌هایتان باعث افزایش فعالیت ها و توسعه شبکه اجتماعی شما می‌شود.

وقتی که روان درمانی سخت می شود

جلسات رواندرمانی درست مثل بازسازی یک خانه است. یعنی هنگامی که به بیان مشکلات و روش های ناکارآرمد زندگی خودتان می‌پردازید در ابتدا قبل از اینکه آنها را بهبود دهید باعث بدتر شدنشان می‌شوید. زمانی که احساس بدی در جلسات روان درمانی پیدا می نمایید عقب نکشید چون این احساسات موقتی هستند و چنانچه عقب نکشید و صادقانه با درمانگرتان در مورد احساسات و واکنش‌های خود صحبت کنید، این کار این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا به جای بنابراین روی به سمت روش‌های ناکارآمد گذشته به شیوه‌های جدید روی آورید.

بخوانید  گروه درمانی چیست و چه فوایدی دارد؟

اما چنانچه بنابراین از چند جلسه حس خوبی از جلسه و درمانگرتان نمی گیرید احتمالا روانشناس وظیفه خود را به درستی عمل نمی کند و باید درباره حس خود با درمانگرتان صحبت نمایید و در صورت نیاز روانشناس خود را تغییر دهید. فراموش نکنید یک دکتر روانشناس خوب می تواند به شما در حل مشکل تان کمک کند. بنابراین در انتخاب روانشناس برای آغاز جلسات درمانی دقت کنید.

دارو درمانی برای درمان افسردگی

دارو درمانی برای افسردگی بسیار تبلیغ می گردد ولی این به معنای اثربخش‌ترین روش ممکن نیست. تنها دلیل افسردگی عدم تعادل مواد شیمیایی درون مغز نیست. دارو می‌تواند برخی از علایم متوسط و شدید افسردگی را درمان کند ولی مشکل اصلی را حل نکرده و راه حلی بلندمدت نیست. بعلاوه داروهای ضدافسردگی، عوارض جانبی خودشان را دارند و ترک آنها هم بسیار دشوار است. برای اتخاذ تصمیم آگاهاانه باید با داروهای ضد افسردگی آشنا شوید.

حتی چنانچه دارودرمانی را برای درمان افسردگی انتخاب کردید باز هم نباید سایر درمانها را نادیده بگیرید. تغییرات سبک زندگی و رواندرمانی هم به بهبود افسردگی سرعت بخشیده و مهارتهایی را برای کمک به پیشگیری از عود آن در اختیارتان قرار می‌دهند.

بخوانید  زوال عقل در بزرگسالان

تحقیقات نشان می دهد برای درمان بدون بازگشت افسردگی های متوسط تا شدید در کنار استفاده از سایر روش های درمانی حتما باید از روان درمانی هم استفاده کنید.

TMS  و درمان افسردگی

اگر از افسردگی شدید رنج می‌برید که مقاوم به درمان، دارو و خودیاری است؛ می تواندی در کنار دارو درمانی و روان درمانی از TSM هم کمک بگیرید. عبارت TSM مخفف تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای (Transcranial magnetic Stimulation) است که یک درمان غیرتهاجمی برای هدایت پالس‌های انرژی مغناطیسی در نواحی مغزی مرتبط با خلق و خو است. این پالس‌های مغناطیسی بدون درد از جمجمه عبور کرده و سلولهای مغزی را تحریک می‌کند تا روابط میان اجزای مختلف مغز تقویت شده و علایم افسردگی هم التیام پیدا کند.

با اینکه TSM، افسردگی مقاوم به درمان را بهبود می‌بخشد ولی این امر به معنای درمان کامل افسردگی یا عدم بازگشت علایم افسردگی نیست. با این حال سطح انرژی شما تا حد مناسبی بالا می برد تا بتوانید روان درمانی یا تغییرات سبک زندگی خود را آغاز نمایید و از بازگشت افسردگی در بلند مدت، پیشگیری نمایید.

بخوانید  چرا یادگیری خود هیپنوتیزم اینقدر ضروری است؟

سایر روش های جایگزین درمان افسردگی

سایر درمانهای جایگزین و مکمل برای افسردگی شامل مکمل‌های گیاهی ، ویتامین، طب سوزنی و تکنیک‌های آرام سازی مثل مدیتیشن ذهن آگاهی ، یوگا یا تای چی هستند.

ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای درمان افسردگی

پژوهشگران به اثربخشی داروهای گیاهی، ویتامین‌ها یا مکمل‌ها در درمان افسردگی، اذعان دارند، با اینکه مکمل‌های زیادی برای خرید وجود دارند ولی در تعداد زیادی موارد اثربخشی آنها به لحاظ علمی اثبات نشده است. چنانچه علایم افسردگی شما تا حدی به خاطر سوء تغذیه است می‌توانید از مکمل‌های ویتامینی استفاده نمایید ولی باید از پزشک متخصص در این زمینه مشورت بگیرید. چنانچه می‌خواهید مکمل‌های گیاهی و طبیعی را استفاده نمایید باید بدانید که آنها هم دارای عوارض جانبی یا تداخل با سایر داروها و غذاها هستند. برای مثال مخمر سنت جان (گیاهی برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط) می‌تواند با داروهایی مثل رقیق کننده‌های خون، قرص‌های ضدبارداری و ضد افسردگی‌ها تداخل پیدا کند. مطمئن شوید که پزشک یا درمانگرتان از داروهای مصرفی شما اطلاع دارد.

بخوانید  افسردگی فصلی (SAD) : نشانه ها، علل و روش درمان

سایر روش های درمان افسردگی

  • تکنیک‌های آرام سازی: تکنیک‌های آرام سازی هم به بهبود علایم افسردگی کمک کرده و باعث کاهش استرس شده و حس لذت و بهزیستی را تقویت می‌کنند. یوگا، تنفس عمیق، آرام سازی ماهیچه‌ای پیش رونده یا مدیتیشن را امتحان کنید.
  • طب سوزنی: تکنیکی متشکل از کاربرد سوزن‌های ریز روی نقاط خاصی از جسم و اندام برای رسیدن به اهداف درمانی است که به عنوان درمان افسردگی بسیار فراگیر شده است. برخی از پژوهش‌ها هم به نتایج امیدوار کننده‌ای رسیده‌اند. چنانچه می‌خواهید طب سوزنی را امتحان نمایید باید فردی حرفه‌ای و دارای مجوز در این زمینه را پیدا کنید.

امیدوارم در این مطلب با روش ها مختلف درمان افسردگی آشنا شده باشید. در مقالات بعدی سعی می کنم درباره روش های روان درمانی افسردگی توضیحات بیشتری بدهم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما را به دیدن این مقاله دعوت می‌کنیم
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن